Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z forum wyrażasz zgodę na używanie cookies. Więcej informacji w regulaminie.
StacjePogody.waw.pl

Autor Wątek: Różnica wskazań ciśnienia na stacjach  (Przeczytany 1689 razy)

Offline mati211p

  • Nimbostratus
  • ****
  • Wiadomości: 466
  • Otrzymał podziękowań: 15
  • Płeć: Mężczyzna
    • ikonka GG
    • MeteoSerwis24
  • Miejscowość: Świdnik Duży Drugi
  • Typ stacji: WS3600 - 11
Różnica wskazań ciśnienia na stacjach
« dnia: 30 Grudzień, 2015, 10:01:42 »
Drodzy użytkownicy stacji,
Dzisiaj, gdy ciśnienie w naszym kraju jest najwyższe w tym roku postanowiłem przyjrzeć się bliżej sprawie zaniżania ciśnienia zimą. Przecież przez to moja stacja pokazuje 1043hPa, zamiast 1045-1046hPa. Otóż czujnik ciśnienia znajduje się w stacji bazowej, natomiast ona znajduje się w domu. Jak wiemy, ciśnienie zależy także od temperatury, a ta zimą jest niższa na zewnątrz o wiele od tej panującej w domu. Wobec tego, przy tej samej, niezmiennej wysokości nad poziomem morza i ciśnieniem bezwzględnym, mamy zaniżane ciśnienie na stacji o 2-3hPa, dla załóżmy 20 stopni w domu i -3/-4 na zewnątrz, tak jak dziś. Co myślicie na ten temat? Może czujniki ciśnienia powinny być instalowane w czujniku zewnętrznym, by wykluczyć ten błąd?
Z góry dzięki za opinie.

Forum Użytkowników Stacji Pogodowych

Różnica wskazań ciśnienia na stacjach
« dnia: 30 Grudzień, 2015, 10:01:42 »

Offline geofinder

  • Stratus
  • ***
  • Wiadomości: 214
  • Otrzymał podziękowań: 5
  • Płeć: Mężczyzna
    • Stacja meteo - Rososz
  • Miejscowość: Rososz
  • Typ stacji: Viking 02041, Renkforce WH2600
Odp: Różnica wskazań ciśnienia na stacjach
« Odpowiedź #1 dnia: 30 Grudzień, 2015, 13:06:37 »
Przecież przez to moja stacja pokazuje 1043hPa, zamiast 1045-1046hPa.

Moja stacja zaniża ciśnienie abs ok. 3.4 hPa cały czas, więc koryguję je programowo i wtedy obliczam ciśnienie zredukowane na poziom morza (rel). Nie zauważyłem, żeby tak poprawione wskazania ciśnienia odbiegały od informacji podawanych przez IMGW (mapka ciśnienia) więcej niż 0.5 hPa. Odczyty ciśnienia rel na samej stacji (panelu) koryguję ręcznie dość rzadko, wiec mogą czasem odbiegać wiecej niż 0.5 hPa. Być może i Twoja stacja ma trochę taki stały błąd?

Otóż czujnik ciśnienia znajduje się w stacji bazowej, natomiast ona znajduje się w domu. Jak wiemy, ciśnienie zależy także od temperatury, a ta zimą jest niższa na zewnątrz o wiele od tej panującej w domu. Wobec tego, przy tej samej, niezmiennej wysokości nad poziomem morza i ciśnieniem bezwzględnym, mamy zaniżane ciśnienie na stacji o 2-3hPa, dla załóżmy 20 stopni w domu i -3/-4 na zewnątrz, tak jak dziś. Co myślicie na ten temat? Może czujniki ciśnienia powinny być instalowane w czujniku zewnętrznym, by wykluczyć ten błąd?

Myślę, że temperatura w domu nie ma większego wpływu na ciśnienie, że dla pomiarów średnio-dokładnych (+-0.3 hPa) nie ma znaczenia czy czujnik będzie w mieszkaniu czy na zewnątrz. Najlepiej byłoby zrobić eksperyment z 2 barometrami, jeden na zewnątrz i drugi wewnątrz i porównać wyniki.

« Ostatnia zmiana: 30 Grudzień, 2015, 13:10:59 wysłana przez geofinder »

Offline Rychu_Świbno

  • Cumulonimbus
  • *****
  • Wiadomości: 526
  • Otrzymał podziękowań: 15
  • Płeć: Mężczyzna
    • Sprawdź pomiary on-line i prognozy w Świbnie przy Ujściu Wisły
  • Miejscowość: Gdańsk Wyspa Sobieszewska (Świbno)
  • Typ stacji: HP 1001 WiFi & MN 9313 (wireless) & W 263 (wireless) & WS 9008 IT & Auriol Z29592 & TFA Square Plus

Offline Rychu_Świbno

  • Cumulonimbus
  • *****
  • Wiadomości: 526
  • Otrzymał podziękowań: 15
  • Płeć: Mężczyzna
    • Sprawdź pomiary on-line i prognozy w Świbnie przy Ujściu Wisły
  • Miejscowość: Gdańsk Wyspa Sobieszewska (Świbno)
  • Typ stacji: HP 1001 WiFi & MN 9313 (wireless) & W 263 (wireless) & WS 9008 IT & Auriol Z29592 & TFA Square Plus
Odp: Różnica wskazań ciśnienia na stacjach
« Odpowiedź #3 dnia: 30 Grudzień, 2015, 14:16:25 »
(...) Dzisiaj, gdy ciśnienie w naszym kraju jest najwyższe w tym roku postanowiłem przyjrzeć się bliżej sprawie zaniżania ciśnienia zimą. Przecież przez to moja stacja pokazuje 1043hPa, zamiast 1045-1046hPa. Otóż czujnik ciśnienia znajduje się w stacji bazowej, natomiast ona znajduje się w domu. Jak wiemy, ciśnienie zależy także od temperatury, a ta zimą jest niższa na zewnątrz o wiele od tej panującej w domu. Wobec tego, przy tej samej, niezmiennej wysokości nad poziomem morza i ciśnieniem bezwzględnym, mamy zaniżane ciśnienie na stacji o 2-3hPa, dla załóżmy 20 stopni w domu i -3/-4 na zewnątrz, tak jak dziś. Co myślicie na ten temat? Może czujniki ciśnienia powinny być instalowane w czujniku zewnętrznym, by wykluczyć ten błąd? Z góry dzięki za opinie.

Nie, nie muszą być na zewnątrz - ponieważ wewnątrz pomieszczenia i zaraz za drzwiami np na balkonie czy na ganku panuje takie samo ciśnienie. Gdyby na zewnątrz było większe niż w domu to po otwarciu drzwi następowałby mocny podmuch powietrza ;) - gdyż powietrze przepływa od ośrodka od większym (W) ciśnieniu do ośrodka o mniejszym ciśnieniu (N).

Przyznasz chyba rację, że powietrze nas otaczające nie lubi próżni ani różnic ciśnień. Gdy tylko takie następują zaraz wytwarza się przepływ mas powietrza co odczuwamy w formie wiatrów i różnica ciśnien w obu ośrodkach  (W) i (N) zanika ;)

@mati211p - czytałeś ten wątek_kliknij z września tego roku dotyczący wpływu temperatury słupa powietrza na wskazania barometrów ?

... co o tym myślisz ?
« Ostatnia zmiana: 30 Grudzień, 2015, 14:18:57 wysłana przez Rychu_Świbno »

Offline mati211p

  • Nimbostratus
  • ****
  • Wiadomości: 466
  • Otrzymał podziękowań: 15
  • Płeć: Mężczyzna
    • ikonka GG
    • MeteoSerwis24
  • Miejscowość: Świdnik Duży Drugi
  • Typ stacji: WS3600 - 11
Odp: Różnica wskazań ciśnienia na stacjach
« Odpowiedź #4 dnia: 30 Grudzień, 2015, 15:28:11 »
Co racja, to racja, powstało by tornado, a raczej wichura (ale jedynie gdybyśmy znaleźli się np. 200m niżej niż pomiar), za bardzo skupiłem się na kalkulatorach, ale wtedy kalkulator ciśnienia musiałby podawać też błędne dane, bo wpisując to samo ciśnienie i wysokość i różną temperaturę powietrza dostajemy wyniki nawet o 3 hPa różniące się, i to jest mylące mnie :). Otóż ciśnienie Abs jest takie samo wewnątrz i na zewnątrz, to rel się różni. Cóż najwyżej skoryguję na zgodne z odczytami z sąsiednich stacji, jeśli dalej będzie zaniżać o 2hPa, choć w lecie pokazuje ok wydaje mi się :). Z drugiej strony może się okazać, że temperatura ma większy wpływ na barometry położone wyżej nad poziomem morza, tak jak wynika z kalkulatorów ciśnień. Rychu, mieszkasz prawie 0 m.n.p.m. więc takiego problemu nie zaobserwujesz, przy różnicy temperatury 40 stopni różnica w kalkulatorze wyniesie do 0,5 hPa, a przykładowo u mnie do 4hPa. Stacje nasze bowiem mierzą wartość abs i dodają stałą wartość i wychodzi rel. Ta "stała wartość" zależy od temperatury też właśnie, stąd trzeba by faktycznie wykonać pomiar.
Przykładowo screen, patrz jaki rozrzut :)

Offline Rychu_Świbno

  • Cumulonimbus
  • *****
  • Wiadomości: 526
  • Otrzymał podziękowań: 15
  • Płeć: Mężczyzna
    • Sprawdź pomiary on-line i prognozy w Świbnie przy Ujściu Wisły
  • Miejscowość: Gdańsk Wyspa Sobieszewska (Świbno)
  • Typ stacji: HP 1001 WiFi & MN 9313 (wireless) & W 263 (wireless) & WS 9008 IT & Auriol Z29592 & TFA Square Plus
Odp: Różnica wskazań ciśnienia na stacjach
« Odpowiedź #5 dnia: 30 Grudzień, 2015, 17:57:29 »
... zgadam się, tzw "stała wartość" jest różna dla różnych wysokości npm a REL zależne jest od ABS, temp. zewn. i wys. npm  zgodnie z wzorem zaszytym w przeliczniku
« Ostatnia zmiana: 30 Grudzień, 2015, 18:00:18 wysłana przez Rychu_Świbno »

Offline Marcin D.

  • Nimbostratus
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Otrzymał podziękowań: 14
  • Płeć: Mężczyzna
  • Drawsko Pomorskie
    • ikonka GG
  • Typ stacji: Davis Vantage Pro 2 Plus, Ws 3600 oraz wiele mniejszych :)
Odp: Różnica wskazań ciśnienia na stacjach
« Odpowiedź #6 dnia: 03 Styczeń, 2016, 04:48:06 »
Imgw umieszcza swoje barometry wewnątrz budynku. Kiedyś na wyposażeniu był Vaisala PA11.Teraz nie wiem co mają, ale możliwe że  to samo. Taki barometr nie może być umieszczany w pomieszczeniach klimatyzowanych, które  są izolowane od atmosfery. Jeżeli chodzi o temperaturę powietrza w pomieszczeniu to zmiany nie mogą byc wieksze niż  0,2c na minutę  lub 10c na godzinę. Barometry elektroniczne są kontrolowane z wzorcem co 25 miesięcy.

Jeżeli chodzi o Davisa  u mnie to maksymalne ciśnienie atmosferyczne wyniosło w grudniu 2015 1039.3hpa. Imgw w niedalekim Resko zanotowalo 1039.1hpa. W dalej położonym Szczecinku natomiast 1041.6 hPa. Dodam tylko, że nie kalibrowalem barometru. Po prostu wpisałem wysokość barometru nad poziomem morza. Napewno mógłbym uzyskać lepszą dokładność, ale niestety nie mam wzorca za płotem.
« Ostatnia zmiana: 03 Styczeń, 2016, 04:51:12 wysłana przez Marcin D. »

Offline mati211p

  • Nimbostratus
  • ****
  • Wiadomości: 466
  • Otrzymał podziękowań: 15
  • Płeć: Mężczyzna
    • ikonka GG
    • MeteoSerwis24
  • Miejscowość: Świdnik Duży Drugi
  • Typ stacji: WS3600 - 11
Odp: Różnica wskazań ciśnienia na stacjach
« Odpowiedź #7 dnia: 03 Styczeń, 2016, 10:08:53 »
Czyli pewnie mam skalibrowany barometr o 2hPa za nisko przez 5 lat i dopiero teraz o tym wiem, ale cóż nie będę już jak na razie ruszał :)