(...) Czy oba ciśnienia w tej stacji wpływają na prognozę graficzną ? Kiedy pada deszcz, śnieg, świeci słońce itp Czy tylko jedno z nich ?
(...) Już się w tym pogubiłem. Jak to rozumieć ?
Stacja śledzi
zmiany ciśnienia i na tej podstawie ocenia jaka będzie pogoda. Konkretny pomiar (jednorazowy) w celu pokazania pogody jest dla stacji bezużyteczny.
Dopiero trend w zmianach ciśnienia wykorzystywany jest do prognozowania. Dlatego stacje pogody są w stanie pokazać właściwą prognozę po 24 do 48 godzin od ich włączenia i wykonaniu ustawień.
Inaczej mówiąc stacja korzysta z "odkrycia meteorologów", że spadek ciśnienia powoduje napływ chmur i opady a wzrost ciśnienia "przegonienie" chmur i słoneczną pogodę.
Oczywiście są od tego odstępstwa czego stacja nie wychwyci ponieważ czasami na wiosnę i jesień wystepują tzw "zgniłe wyże" czyli wysokie ciśnienia podczas których zamiast słońca pada w dłuższej perspektywie deszcz. Dzieje się tak wtedy gdy obok naszej stacji znajdzie się ośrodek bardzo wysokiego ciśnienia i nasze ciśnienie zwykle uznawane za wysokie jest wtedy relatywnie niskie i napływają masy wilgotnego powietrza od ośrodka wysokiego ciśnienia do niskiego.
Nie jest istotne w związku z tym jaka jest chwilowa wartość ciśnienia.
Stacja z zasady korzysta z pomiaru ciśnienia bezwzględnego ABS - ponieważ to ten parametr jest mierzony przez stację - ciśnienie względne REL jest to już pochodna ciśnienia ABS wynikająca z obliczeń.
Jednak dla stacji nie jest ważne z którego ciśnienia ABS czy REL korzysta aby wygenerować prognozę pogody. Dlaczego ? Dlatego, że różnica pomiędzy ABS i REL dla danego otoczenia i wysokości posadowienia czujnika jest stała ale różna dla różnych lokalizacji stacji. Oba wykresy ciśnień kształtem są dlatego jednakowe ale przesuniete wzgledem siebie o obliczoną wartość. Z tak wygenerowanych krzywych - obojętnie z której korzysta stacja do generowania obrazka prognozy pogody.
Pomiarami stacji IMGW - w tym tych IMGW na lotniskach nie przejmowałbym się gdy nie są one zlokalizowane w Twojej lokalizacji a w szczególnosci gdy są na innej wysokości niż Twoja stacja. Stacje lotniskowe podają wartość ABS - ponieważ pilota samolotu interesuje co będzie miał pod skrzydłami na lotnisku a nie w odniesieniu do wysokości poziomu morza czyli REL.
Podaj może link do swojej stacji lub lokalizacje..ę
PS: ja okresowo kalibruję ciśnienie ABS w moich stacjach wg pomiarów IMGW który mam za płotem i przyznaję, że różnic praktycznie nie ma - może czasami 0,1hpa